Spørgsmål og svar

Få svar på alt lige fra hvordan du tilmelder dig, og hvor du får udleveret din indsamlingsbøsse til hvad pengene fra årets landsindsamling går til.

TILMELDING - SÅDAN GØR DU, RUTER MV:

Hvordan tilmelder jeg mig?
Du kan tilmelde dig både online eller på telefon:

tilmeld dig som indsamler her

- tilmeld dig som koordinator her

- tilmeld dig på tlf.: 3373 5111 mellem kl. 9.00 og 16.30

Kan jeg samle ind/gå sammen med en ven?
Ja, når du og din ven tilmelder jer her, skriver I, ”Jeg vil gerne gå sammen med ”vens navn”, i kommentarfeltet på tilmeldingssiden. Selvom I samler ind sammen, må I meget gerne bede om flere ruter. I kan eventuelt tage hver jeres side af vejen, eller tage opgangen oppe- og nedefra. På den måde kommer vi ud til flere og får samlet flere penge ind.

Kan jeg ønske en særlig rute?
Har du ønsker om en særlig rute, kan du skrive dit ønske i kommentarfeltet på tilmeldingssiden, eller du kan kontakte din lokale indsamlingskoordinator - find din lokale indsamlingskoordinator på siden 'Hvor skal jeg møde op?'. Vælg ’kommune’ og ’distrikt’, og dernæst vises udleveringsstedets adresse, samt kontaktoplysninger på ansvarlig koordinator.

Vi gør hvad vi kan for at opfylde ruteønsker, men vi har desværre ikke mulighed for at opfylde alle ønsker.

Hvor gammel skal man være for at samle ind?
Børn under 11 år er meget velkomne, hvis de følges med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må gerne selv samle ind, hvis de følges ad to og to.

Får jeg mere information inden indsamlingsdagen?
Inden indsamlingen bliver du kontaktet af din lokale indsamlingskoordinator, med information om hvor og hvornår du skal møde op på indsamlingsdagen.

På selve indsamlingsdagen får du udleveret en flyer med tips og trick til, hvordan du får en god indsamling. Vejledningen gør dig i stand til at svare på de fleste af de spørgsmål, folk typisk vil stille dig som indsamler.

 

SELVE INDSAMLINGSDAGEN - PRAKTISKE INFORMATIONER

Hvordan får jeg min indsamlingsbøsse?
Din indsamlingsbøsse bliver typisk udleveret på indsamlingsstedet/udleveringsstedet på selve indsamlingsdagen. Find dit udleveringssted på siden 'Hvor skal jeg møde op?. Vælg ’kommune’ og ’distrikt’, og dernæst vises udleveringsstedets adresse. Vises flere adresser, kan du vælge den adresse, som er nærmest dig.

Ved udlevering får du besked om, hvor du skal aflevere din indsamlingsbøsse.

Hvor afleverer jeg min indsamlingsbøsse?
Når du er færdig med din rute, afleverer du indsamlingsbøssen i den bank eller på det afleveringssted, som du fik oplyst ved udlevering af indsamlingsbøssen.

Tidspunkt for indsamlingen
Indsamlingsdagen er søndag den 4. november 2018. Det tager ca. 3 timer at samle ind, typisk i tidsrummet mellem 10-14. Tidrummet for udlevering og aflevering kan dog variere fra sted til sted. Inden indsamlingen bliver du kontaktet af din lokale indsamlingskoordinator, med information om hvor og hvornår du skal møde op på indsamlingsdagen. Find dit udleveringssted og tidspunkt på siden 'Hvor skal jeg møde op?'. Vælg ’kommune’ og ’distrikt’, og dernæst vises udleveringsstedets adresse. Vises flere adresser, kan du vælge den adresse, som er nærmest dig.

Hvor lang tid tager en rute?
Fra start til slut tager det typisk 3 timer og du vil gennemsnitligt samle 1000 kr. ind.

Hvad siger jeg i døren?
Du kan f.eks. sige "Goddag, jeg samler ind for Dansk Flygtningehjælp. Har du lyst til at give et bidrag til mennesker på flugt i nærområderne?". Vi takker for alle bidrag, og respekterer selvfølgelig et nej.

Brug folderen med girokort
Alle husstande skal have en folder. Både der, hvor døren bliver åbnet, og der, hvor der ikke er nogen hjemme. I folderen takker vi for bidrag og fortæller kort om Dansk Flygtningehjælps arbejde og oplyser om alternative støttemuligheder.

Husk at lægge folderen helt ned i postkassen/brevsprækken der hvor der ikke er nogen hjemme, så det ikke kan ses, at der ikke er nogen hjemme.

Reklamer – nej tak?
Foldere fra Dansk Flygtningehjælp er ikke reklame, og Dansk Flygtningehjælp er ikke omfattet af markedsføringsloven. Du må derfor gerne aflevere folderen til de husstande, som har et "Reklamer – nej tak"-klistermærke på døren/postkassen.

Forsikring
Indsamlere er dækket af Dansk Flygtningehjælps arbejdsskadeforsikring. Kontakt os på 3373 5170, hvis du har spørgsmål eller brug for forsikringen.

 

OM INDSAMLINGEN - HVAD GÅR PENGENE TIL?

Hvad går pengene fra indsamlingen til?
Når du samler ind for Dansk Flygtningehjælps landsindsamling, sikrer du livsvigtig hjælp til mennesker på flugt – uanset hvor i verden, de befinder sig. De penge, du samler ind, gør det muligt for os at sætte hurtigt og effektivt ind, når katastrofen rammer et nyt sted, og mennesker akut får brug for hjælp. Det sker for eksempel lige nu i Yemen, hvor den blodige borgerkrig tvinger stadigt flere på flugt. Familier landet over ved ikke, hvor deres næste måltid skal komme fra, og samtidig spreder koleraen sig som en steppebrand.

Sidste år rykkede Dansk Flygtningehjælp ud, da 700.000 rohingyaere måtte flygte fra brutale overgreb i Myanmar. De bor nu i verdens største flygtningelejr i Bangladesh, som Dansk Flygtningehjælp på ganske kort tid har været med at bygge op fra bunden. Men behovet for hjælp er fortsat massivt. Så igen i år vil en del af pengene fra landsindsamlingen gå til at sikre overlevelsen for de mange udsatte voksne og børn i lejren, der ofte ikke har andet end traumer og grusomme beretninger med sig.

Samtidig fortsætter krigen i Syrien nu på 8. år, og mange børn kan ikke huske andet end krig og flugt. Det er vigtigt, at verden ikke glemmer de syriske familier, og derfor vil en del af de penge, du samler ind i år, også gå til at hjælpe dem. Mere end 12 millioner syrere er flygtet fra deres hjem, og Dansk Flygtningehjælp hjælper dem til at overleve både i og omkring Syrien - og hjælper børn til bare at være børn i en meget svær situation, hvor krig fylder mere end leg.

Når hjælpen frem til de mest udsatte?
Ja, Dansk Flygtningehjælp bringer selv hjælpen ud til flygtningene i verdens brændpunkter. Hurtigt og effektivt. Vi gennemfører selv vores projekter og har fra start til slut fuld kontrol med de penge, vi samler ind og bruger i verdens brændpunkter.

Hvorfor bruger I penge på administration?
Det koster noget at sikre at pengene og hjælpen når frem. Både at det er den rette hjælp, der sættes ind med, og at det er til de rette mennesker. Vi prioriterer at ansætte kvalificerede medarbejder med de rette kompetencer, så vi sikrer at pengene bliver brugt så effektivt som overhovedet muligt.
Vi har en administrationsprocent på under 7 procent, som gør Dansk Flygtningehjælp til en af de mest omkostningseffektive organisationer i Danmark.