FOTO: Diego Ravetti

Flygtningebørn indtager historisk scene i Athen

19 flygtningebørn var med på scenen ved en stor koncert på det historiske friluftsteater, Herodes Atticus’ Odeon i Athen d. 1. august.
 
 

23.08.2017

"Mit hjerte var lykkeligt". Sådan beskrev 12-årige Dima fra Irak følelsen af at synge på scenen i friluftsteatret, Herodes Atticus’ Odeon i Athen. Teatret, der mens at være fra år 161, har dannet ramme for koncerter med nogle af verdens største kunstnere: Maria Callas, Frank Sinatra, Luciano Pavarotti, Sting, Elton John og mange flere. Men 1. august blev den indtaget af en række mindre kendte sangere, blandt andet 19 børn fra den græske flygtningelejr, Skaramangas i Athen, sammen med 170 andre børn fra hele Europa.

Børnene havde forberedt sig på koncerten i flere måneder og mange udviste en synlig ro og selvtillid, mens andre var en smule nervøse over at stå foran hundredevis af tilskuere.

Bag det historiske gamle teater kunne man skimte den endnu ældre bygning, Parthenon, hvilket tilføjede en nærmest magisk stemning til koncerten.

"Det var en meget følelsesladet aften, og hverken børnene eller deres forældre kunne nogensinde have forestillet sig, hvor smuk forestillingen var," sagde Mohammed fra Syrien, der er frivillig i flygtningelejren.

Musik som platform for dialog og sammenhold
Det musikalske eventyr mod én af ​​verdens ældste og mest kendte scener begyndte i november 2016. Dengang besluttede den græske organisation El Sistema, at de ville begynde at undervise børnene i Skarmangas-lejren i musik. Beslutningen var en følge af organisationens overbevisning om, at musik tilbyder en platform for dialog og sammenhold på tværs af forskellige samfund.

I første omgang blev undervisning afholdt inde i en lille container, og det gjorde det vanskeligt for de 30 børn at koncentrere sig. Da infrastrukturen i lejren skulle opgraderes, besluttede Dansk Flygtningehjælp med støtte fra EU's humanitære fond, ECHO, at bygge et særligt musikrum med nye instrumenter, så undervisningen i musik kunne fortsætte.

For nogle børn er musikskolen den eneste skole
Livet i en flygtningelejr er alt andet end let. For mange af børnene giver den nye musikskole dem en daglig rutine, en følelse af normalitet og noget at se frem til. Léa Dao Van, én El Sistemas grundlæggere, siger, at hun har oplevet en mærkbar forbedring af børnenes trivsel uge for uge.

Det er dog ikke kun musik, børnene lærer på musikskolen. Mange af børnene har ikke modtaget formel undervisning i flere år, men i musiklokalet lærer de sprog, at tælle og ikke mindst at samarbejde og vise respekt for andre på tværs af religion og baggrund.

Dima forklarer, at hun har lært engelsk og andre sprog gennem musikundervisningen. 

Ifølge den 12-årige Dima er hun og hendes klassekammerater nu ”som brødre og søstre”. Og oplevelsen fra koncerten på Herodes Atticus’ Odeon har kun styrket båndet mellem dem.

Elevernes baggrund inden for musik er meget forskellig. Mens nogen har interesseret sig for at spille musik i længere tid, er det for andre en helt ny passion, de har opdaget gennem undervisningen i Skaramangas. Og mens nogle ser musik som en hobby, drømmer andre drømmer om at blive professionelle musikere. På trods af forskellene har de dog alle det til fælles, at de efter den store koncert føler sig taknemmelige, stolte og endnu mere motiverede til at fortsætte med at lære. Og Dima – hun er helt sikker på, at hun en dag vil synge på tv.