Dansk Flygtningehjælp samles under de samme tre bogstaver i hele verden

Dansk Flygtningehjælp går ind i et nyt årti, hvor alle medarbejdere får samme familienavn og nye klæder. Danmarks største NGO – der også blot kaldes Flygtningehjælpen i Danmark – forener nu de 9.000 medarbejdere i 40 lande under hovednavnet DRC, som er forkortelsen for Danish Refugee Council.
 
 

06.01.2020

Det danske navn, Dansk Flygtningehjælp får tilføjet DRC (Danish Refugee Council), således at navnet fra 1. januar 2020 bliver DRC Dansk Flygtningehjælp. DRC eller Danish Refugee Council er det, Dansk Flygtningehjælp er kendt for i resten af verden. Derfor er det en logisk konsekvens, nu at introducere DRC i Danmark også. Samtidig opdateres den visuelle identitet, så karaktererne DRC fremover vil stå klarere frem i logoet for at sikre genkendelighed på tværs af sprog og kulturer.

”Vi bevæger os ind i et nyt årti, hvor vi ønsker at sende et stærkt signal om, hvem vi er under ét navn. Det næste årti bliver vigtigtigere end nogensinde, når det gælder at få profileret sig skarpt og appellere til de rigtige partnerskaber på tværs af det private erhvervsliv, myndigheder, civilsamfund og NGO’er for at sikre, at vi om ti år er nået i mål med FN’s verdensmål,” siger global kommunikationsdirektør Annette Spanggaard.

En anerkendt international NGO

Med introduktionen af DRC i Danmark håber Dansk Flygtningehjælp, at danskerne nysgerrigt vil spørge til, hvad DRC står for og opdage den enorme internationale operation, der ligger bag den velkendte danske organisation. Det ved langt fra alle danskere. 

”Man kan sammenligne vores danske organisation med et isbjergs ikoniske top. Det er den danskerne primært kender. Under toppen gemmer der sig et enormt arbejde, hvor vores medarbejdere hjælper flygtninge og fordrevne i 40 forskellige lande,” fortæller Annette Spanggaard.

”Helheden har gjort Dansk Flygtningehjælp, eller Danish Refugee Council, til verdens tredjebedste NGO. Det fortjener at blive bedre og bredere kommunikeret – og mere kendt både i den danske offentlighed og internationalt,” fortsætter Annette Spanggaard.

Et af målene med den nye visuelle identitet er netop, via grafik og andre elementer, at få udvidet kendskabet til og forståelsen for, at DRC ikke kun er en dansk, men en verdensomspændende organisation med en stor bredde og et vigtigt fokus på en global udfordring.

”Vi vil også bruge opgraderingen af vores visuelle identitet til at åbne dørene for et stort privat publikum i udlandet, der ikke kender DRC. Vi har et enormt uudnyttet potentiale i form af private partnerskaber, som er vigtige at komme i dialog med for at løfte den enorme udfordring, som de stadigt stigende flygtningestrømme udgør for hele verden,” slutter Annette Spanggaard.

Således er kursen sat mod et mere samlet globalt brand for at stå stærkere, når det gælder fortalerarbejde, fundraising og partnerskaber både i institutionelle kredse men også i stigende grad i de private.